~SuKe sUkI BeRcEriTe~





10 April 2011

kepada penggemar sushi... bweeekk!!

bile aku buka internet, adelak orang yang baik hati bagi cerite tentang sushi ni.. nak tak nak aku bace  and kuatkan iman sambil meremang segala bulu yang ade ni,,,, huhu



peh, mcm sedapkan tgk sushi ni.. ase mcm nak nyum nyum jek skarang,,,

cerite ni da lame aku tahu, tapi hanya dengar khabar angin jek.. sekarang bile da dapat tgk n bace baru lah aku tau pekara ni kenyataan. so aku sebarkan bagi korang yang bace ni tau.

Nama org ini Shota Fujiwara dari Gifuprefecture, Jepun, umur 80 thn, telah menderita sakit kepala yang luar biasa selama 3 tahun dan telah kehilangan kemampuan psikomotoricnya. Setelah mnjalani pemeriksaan CT-scan & X-ray, doktor yang merawatnya menemukan sarang ulat di bawah kulit kepala,namun masih diluar tempurung otaknya.

kepala pesakit ni dipotong untuk kenalpasti ulat... yekkkkk. nauzubillah

Ulat seperti yg didapati pada kepala Shota Fujiwara adalah berasal dari parasit yg selalunya didapat pada tubuh ikan mentah baik ikan laut maupun ikan air tawar. Ulat parasit & telurnya hanya boleh dimatikan dgn melalui proses pemasakan dgn panas yang tinggi (digoreng, dipanggang atau direbus mendidih atau dgn pembekuan -10 degC s/d -20 degC selama lebih dari 1 minggu).

tgklah!! ulat tu da bersarang dalam kepala die... 

PERINGATAN!!! JANGAN MAKAN SUSHI,

Itu budaya orang Jepun yg suka makan makanan laut mentah. Bagaimana pula orang melayu yang suka makan budu, belacan, cencalok?..haaa,sape nak jawab.. Bukankah semua tu tidak dimasak juga? Rasa-rasanya sebab itu lah orang resdung alahan sgt ngan makanan laut seperti sotong, udang dan sesetengah ikan. Agaknya yang menyebabkan gatal hidung, muka orang resdung tu, ulat dan parasit yang sama kot? Orang melayu panggil HAMA RESDUNG….
Tobat ambe taknak makan lagi belacan melainkan yang dimasak. Patutlah ada ulama’ yang memakruhkan makan benda-benda tu kan.
NAUZUBILLAHIMINZALIK...

No comments: